ΚΙΜΩΝ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Σπούδασε Νοµική µε εξειδίκευση στα Ευρωπαϊκά ΜΜΕ (LLM International Legal Studies–University of East London) και Οικονοµικά (Doctoratus)
International Economics–University of Maastricht) όπου και εφάρµοσε το νόµο της Εντροπίας στην Κοινωνική Επιστήµη (ειδικός έπαινος πρωτότυπης έρευνας). Παράλληλα, σπούδασε Σκηνοθεσία στο Λονδίνο (στο City Lit και στο Lux theatre), στην Ουτρέχτη (Utrecht School of Visual Arts), στο Τρέντο-Ιταλία (Universita di Trento) και στη Βαρκελώνη (Universitat de Barcelona). Παρακολούθησε τον κύκλο µαθηµάτων “Σκηνοθετώντας Ηθοποιούς για τον Κινηµατογράφο” του Μιχαήλ Ιλιένκο (ΣκηνοθέτηΠρύτανη της κινηµατογραφικής σχολής του Κίεβο) τον οποίο και ολοκλήρωσε µε άριστα.
Στο Μάαστριχ (1999) σκηνοθέτησε το θεατρικό έργο του Ε. Bogosian Sex, Drugs, Rock & Roll στα πλαίσια του φεστιβάλ της πόλης, δίνοντας του τη µορφή διαµαρτυρίας για τον πόλεµο στη Γιουγκοσλαβία. Στη παράσταση συµµετείχαν ηθοποιοί από την Ευρώπη, τις Ηνωµένες Πολιτείες, τη Νότια Αµερική και την Ασία. Το 2000, στη Βαρκελώνη (UBτµήµα κοινωνιολογίας), επιλέχτηκε να συµµετάσχει στην οµάδα ‘οπτικοακουστικών τεχνικών εφαρµοσµένων στις κοινωνικές επιστήµες’, µε την οποία δηµιούργησε συλλογικά µια σειρά από ντοκιµαντέρ και ταινίες µικρού µήκους µε θέµατα τα ναρκωτικά, τη πορνεία, τη φτώχεια και τα άσυλα. Παράλληλα δούλεψε ως υπεύθυνος επικοινωνίας σε µη κυβερνητικές οργανώσεις.
Από το 2001, ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως ανεξάρτητος σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός. Η πρώτη του ταινία µυθοπλασίας, το 86.400 (Η Επόµενη Μέρα;) µια σουρεαλιστική κωµωδία για τον ανθρώπινο εγωισµό, τιµήθηκε µε τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Α’ Αντρικού Ρόλου και Καλύτερου Μοντάζ στο Διεθνές Πανόραµα Ανεξάρτητων Δηµιουργών στη Θεσσαλονίκη (2004), καθώς και µε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηµατογράφου της Αθήνας (2005). Το πρώτο του Ντοκιµαντέρ µικρού µήκους στην Ελλάδα, Ο Ξένος (όνειρο ή πραγµατικότητα;) µια ταινία που ερευνά το κατά πόσο η αποξένωση που βιώνουµε στις πόλεις οδηγεί στη ξενοφοβία, απέσπασε την Ειδική Μνεία της ένωσης κριτικών στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηµατογράφου της Δράµας (2004) και έχει προβληθεί στην Ολλανδία, την Ιταλία και την Ισπανία. H πρώτη του ταινία µεγάλου µήκους, το ντοκιµαντέρ Sugartown – Οι Γαµπροί (2006) µια συµπαραγωγή των BI-OPTIC, ΑΝΕΜΟΝ, BBC, ZDF/ARTE, YLE, EΡΤ, του Γιώργου Μιχαηλίδη και του Ελληνικού Κέντρου Κινηµατογράφου, παρουσιάζει την ιστορία (υπαρκτού σουρεαλισµού) των αντρών της Ζαχάρως και του Δηµάρχου τους, που τους υπόσχεται πως αν τον ψηφίσουν θα τους πάει στο εξωτερικό για να βρουν γυναίκες να παντρευτούν. Και τον ψηφίζουν…
Η ταινία τιµήθηκε µε το Κρατικό Βραβείο Καλύτερου Ντοκιµαντέρ (2006), το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ Θεσσαλονίκης (2006), το Βραβείο Πρωτοεµφανιζόµενου
Σκηνοθέτη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Κύπρου (2007), το Βραβείο Κοινού στο Bar Festival (Μαυροβούνιο, 2007), το Αργυρό Μετάλλιο στο Φεστιβάλ Asterfest (FYROM, 2007), το Βραβείο Καλύτερου Εθνογραφικού-Ανθρωπολογικού Ντοκιµαντέρ στο Dialektus
Film Festival (Ουγγαρία, 2008), το Αργυρό Μετάλλιο στο ‘International Grand Prix for
Αuthor’s Documentary’, URTI (Monte Carlo, 2008), προτάθηκε για το Βραβείο καλύτερου Ευρωπαϊκού Ντοκιµαντέρ Prix Europa (Βερολίνο, 2007), ήταν η επίσηµη συµµετοχή της Ελλάδας στο European Film Showcase του American Film Institute (Ουάσιγκτον 2007) και έχει προβληθεί σε περισσότερα από 25 τηλεοπτικά κανάλια σε όλο το κόσµο (BBC, ARTE, ZDF, SBS, AL JAZEERA UK, FOX TV, SVT και YLE ανάµεσα τους). Η κινηµατογραφική διανοµή του στην Ελλάδα από την ROSEBUD (2007) σηµείωσε σηµαντική εµπορική επιτυχία.
Το 2007, σκηνοθέτησε τέσσερα τηλεοπτικά επεισόδια για το πρόγραµµα της EBU µε τίτλο The European Man παρουσιάζοντας τις κοινές προκλήσεις που αντιµετωπίζουν στη ζωή τους οι σύγχρονοι Ευρωπαίοι άνδρες (µια συµπαραγωγή της EBU µε το DR-Δανία, YLEΦινλανδία, TVP-Πολωνία και της ΕΡΤ). Για την ολοκλήρωση αυτού του προγράµµατος δούλεψε µε συνεργείο από τη Δανία, ενώ το µοντάζ των επεισοδίων έγινε στα στούντιο του DR στην Κοπεγχάγη. Τα επεισόδια έχουν προβληθεί σε πολλές χώρες και έχουν συµπεριληφθεί στο EBU Collection Series.
Το 2009, ολοκλήρωσε το πρώτο ‘σίκουελ’ ελληνικού ντοκιµαντέρ, το Sugartown– Η
Επόµενη Μέρα µε αφορµή τις φονικές φωτιές του 2007 στην περιοχή της Ζαχάρως. Η
‘Επόµενη Μέρα’ είναι µια ιστορία διαπλοκής αλλά και συλλογικής ευθύνης που αφορά όχι µόνο µια τοπική κοινωνία, αλλά τη λειτουργία των θεσµών στην Ελλάδα. Σήµερα από αρκετούς κριτικούς κινηµατογράφου θεωρείται ένα ‘προφητικό’ ντοκιµαντέρ για όσα ακολούθησαν… Η ‘Επόµενη Μέρα’ είναι µια παραγωγή των εταιριών ANEMON και BIOPTIC µε το ARTE, την ΕΡΤ, το Al Jazzera UK, το TSR (Ελβετία), το YLE (Φιλανδία), το
TV3 (Καταλονία) και το CYBC (Κύπρος), έκανε παγκόσµια πρεµιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ του Άµστερνταµ (IDFA 2009), προβλήθηκε σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, ήταν υποψήφια για το PRIX EUROPA (Βερολίνο), για το βραβείο Καλύτερου Ευρωπαϊκού ντοκιµαντέρ BAKAFORUM (Βασιλεία, Ελβετία), για το βραβείο Καλύτερου Μεσογειακού Ντοκιµαντέρ CMCA (Μασσαλία), ενώ τιµήθηκε και µε το ‘International Grand Prix for Αuthor’s Documentary – Bronze Medal‘ στο URTI (Monte Carlo, 2010).
Από το 2008 έως το 2010, συνεργάστηκε µε την εταιρία του Thom Mount Reliant Pictures (στην Paramount – Los Angeles) ως καλλιτεχνικός σύµβουλος στο σενάριο και στη παραγωγή, ενώ σαν σκηνοθέτης συνεργάστηκε µε σεναριογράφους και παραγωγούς στην ανάπτυξη κινηµατογραφικών σεναρίων. Το 2010, ολοκλήρωσε το ντοκιµαντέρ µικρού µήκους Modern Spartan Warriors για το Ολλανδικό κανάλι VPRO (σειρά METROPOLIS), παρουσιάζοντας την ιστορία µιας οµάδας αντρών που θέλουν να αναβιώσουν τον Σπαρτιάτικο τρόπο ζωής και να δηµιουργήσουν µια ‘Σπαρτιάτικη Φάλαγγα’… Το ντοκιµαντέρ είχε τη µεγαλύτερη τηλεθέαση της σειράς στην Ολλανδία, µε πωλήσεις σε πολλές χώρες (ανάµεσα τους και η Ελλάδα – ΜΕGA). Το 2011, ολοκλήρωσε το ντοκιµαντέρ µικρού µήκους Το Αόρατο Τείχος για την 50η επέτειο της Διεθνούς Αµνηστίας στη Χάγη. Το ντοκιµαντέρ αναφέρεται στην ‘παράνοµη µετανάστευση ανθρώπων’ παρουσιάζοντας τις διαφορετικές οπτικές της πραγµατικότητας – των ντόπιων, των µεταναστών αλλά και των τουριστών και των λιµενικών – στο µικρό Αγαθονήσι. Με βάση αυτό το ντοκιµαντέρ έχουν οργανωθεί ηµερίδες σε πανεπιστήµια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχουν γραφτεί εργασίες σε πανεπιστήµια (στην Ελλάδα και στην Αγγλία) ενώ συνεχίζει να προβάλλεται σε φεστιβάλ, εκδηλώσεις και εικαστικές εκθέσεις ανά το κόσµο.
Το 2012, ο Κίµων ξεκίνησε την ανάπτυξη µιας ταινίας µυθοπλασίας και 6 τηλεοπτικών επεισοδίων στα Αγγλικά, βασισµένων στο βιβλίο Η Τελευταία Μαύρη Γάτα (The Last Black Cat) του Ευγένιου Τριβιζά. Το project παρουσιάστηκε µε µεγάλη επιτυχία στο pitching forum της EBU στη Γενεύη µετά από επιλογή µέσα από 250 προτάσεις. Το 2013, ολοκλήρωσε το νέο του ντοκιµαντέρ Μήτσιγκαν – Οµορφιές και Δυσκολίες µε πρωταγωνιστή ένα Έλληνα «καουµπόι», τον Μήτσο Τσίγκανο (ή Μήτσιγκαν) ιδιοκτήτη µιας από τις µεγαλύτερες φάρµες στη Μεσσηνία, µε την ονοµασία «Οµορφιές και Δυσκολίες».
Ο Μήτσιγκαν λέει ότι το “οµορφιές και δυσκολίες” είναι και το µότο του στη ζωή, µέχρι που φτάνει η στιγµή να το επιβεβαιώσει στη πράξη. Όταν η οικονοµική αλλά και η προσωπική κρίση που αντιµετωπίζει τον κάνουν να αµφισβητήσει την µέχρι τώρα πορεία του στη ζωή, ξεκινάει ένα ταξίδι για να συναντήσει παλιούς φίλους αλλά και άγνωστους ανθρώπους συλλέγοντας απόψεις και ιστορίες από µια χώρα που δεν θα είναι ποτέ ξανά η ίδια. Το ντοκιµαντέρ είναι µια συµπαραγωγή της FALIRO HOUSE, της BI-OPTIC, του ARTE και της ΕΡΤ για την ηµέρα που οργανώθηκε από το ARTE µε θέµα “Η άλλη Ελλάδα: άνθρωποι και ιδέες που θα µπορούσαν να βοηθήσουν να βγει η χώρα από την κρίση”. Προβλήθηκε στη Γαλλία, στη Γερµανία, στο Βέλγιο, στην Ελβετία, στην Ολλανδία και σε όλες τις Γαλλόφωνες περιοχές που προβάλλεται το ARTE (το είδαν συνολικά πάνω από 2 εκατοµµύρια θεατές). Έκλεισε το Φεστιβάλ Ελληνικών ταινιών στο Los Angeles (2013), κέρδισε το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιµαντέρ και Καλύτερης Μουσικής στο Φεστιβάλ Ελληνικών ταινιών του Λονδίνου (2013), συµµετείχε σε διεθνή φεστιβάλ και είχε την τιµητική διάκριση να προσκληθεί στο Μουσείο Κινηµατογράφου του Λοτζ. Συνεχίζει τη πορεία του και τον Οκτώβριο-Νοέµβριο 2014, η Ελληνική Πρεσβεία στη Πολωνία, σε συνεργασία µε την Πολωνική Εθνική Ταινιοθήκη και µε την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηµατογράφου, θα το προβάλει σε 3 πόλεις της Πολωνίας µαζί µε άλλες βραβευµένες ελληνικές ταινίες, στο αφιέρωµα µε τίτλο: “Όχι µόνο Νέο Κύµα – Νέος Ελληνικός Κινηµατογράφος”.
Αυτή τη περίοδο ολοκληρώνει το νέο του ντοκιµαντέρ µεγάλου µήκους µε τίτλο Η Αρχαιολόγος µια παραγωγή της FALIRO HOUSE που αναµένεται να βγει στις αίθουσες στα τέλη Δεκεµβρίου 2014. Πρωταγωνίστρια, η αρχαιολόγος Γεωργία Καραµήτρου, που προσπαθεί να σώσει ότι µπορεί, πριν χαθεί για πάντα στο βυθό µιας τεχνητής λίµνης στη Δυτική Μακεδονία. Μια ιστορία για αυτό που ονοµάζουµε “προσωπική ευθύνη” και τι πραγµατικά συµβαίνει όταν την αναλαµβάνει κανείς…
Ο Κίµων είναι συν-ιδρυτής µε τη Τατιάνα Πανηγύρη και το Χρήστο Μαγγανά της οµάδας Bioptic που ειδικεύεται στις ψηφιακές εφαρµογές, τη δηµιουργία animation και γενικότερα στην έρευνα νέων τρόπων αναπαράστασης µε τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας. Η BIOPTIC PRODUCTIONS συµµετέχει ως παραγωγός εταιρία σε όλες τις ταινίες και τα ντοκιµαντέρ που έχει κάνει µέχρι σήµερα.
Μιλάει Αγγλικά, Ισπανικά, Ιταλικά και Γαλλικά.